Wednesday, July 31, 2013

Kuih akok, kuih lapis dan burger malaysia

kuih akok dan kuih lapis..first time aku buat..rupa xde..rasa ade..eceh..haha...
utk kuih akok..simple giler rupanya...cuma lagi best if ade acuan..sebab acuan tu..buat dr tembaga kan..kna panaskan acuan..baru masukkan adunan..so..kalo lps panaskan..masa nk masuk adunan tu..masih panas2 lagi bekas acuan tu..ni aku guna ape yg ade..aku guna acuan muffin...ble dh klluarkan..cepatla sejuk

resepi dari myresepi.com

resepi asal guna 5 biji telur..aku hanya buat 2 je..sebab nk buat sket je kan..

Bahan-bahan ( 36 biji )

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
2 cubit garam halus
Cara-cara

Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.

aku guna 2 biji telur, 100 ml santan, 50 ml air, 70 gm gula manisan (nise), satu sudu besar tepung gandum, 1 helai daun pandan..cara sume sama je

hasilnya dapat 8 biji akok...
sepatutnya aku isi lebih sket..maybe utk dpt 6 je ke...sebab ni nipis sket...tp cam ok jugak..takpe..nt cuba lagi..
kurang kedut jugak..patut lg kedut..rasanya kena pukul telur bg kembang sket kot



utk kuih lapis pulak..amik resepi dr sini
gigih ok..balik keje sampai kul 6 lebih..start buat burger malaysia dlu..sebab doh tu..nk bia rehat jap kan...
utk burger malaysia..mmg ikut resepi yg pernah aku post dlu

then masak...sambil2 tu ..berpikir..nk buat ke tak..hihi..dh dekat kul 7..baru panaskan periuk kukusan...kacau2 bahan...terus kukus..20 minit camtu siap...sejukkan..

utk kuih lapis..aku buat sket je..sebab nk buh lam bekas ramekin..makan berdua je pun..rupa pun buruk..sebab tak sukat btol2 setiap lapis tuh..hehe



santan kara 1/2 cawan  + 3/4 cawan air panas
tepung beras 1/2 cawan lebih ..
*sukatan asal..tepung beras  separuh dr santan+ air
tepung jagung 1 sudu besar
gula 3-4 sudu besar
secubit garam
kacau sume tu..then bahagi 2 ...satu bahagian campur pewarna ros..satu lagi biarkan putih..then kukus berselang seli..setiap lapis...5 minit...api besar
kalo rajin..sukatla utk setiap layer tuh
kemudian sejukkan...*aku rendam bekas ramekin lam air...nt pandai2 la keluarkan dr bekas tu...hehe

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow