Tuesday, December 18, 2012

Berjaya buat pizza

memang tgh excited guna oven kan..so kita test benda yg boleh guna oven

tapi sbnrnya aku dh termenyesal bli oven ni haa..tu la..survey yg lain..3-4 kedai pegi..tup2 kedai yg gi last skali..dorg offer brand lain..offer itu ini..suh amik yg ni..tros pikir..eh..ok jugak..tros bli...iskk
tu la..sbnrnya niat nak oven 8 function..eceh..ntah function ape pun ntah..tapi yg bli ni 6 function je..salesman tu la..cakap sama je...pastu tak pikir pjg..angguk..beli..bayar..
alahai..ble balik..tgk2..fucntion utk api bawah je..takde..redha je lah..
boleh tu mmg boleh..tapi cam tk best la kan..alang2 dh bli..tapi salah pulak..huhu
takpelah..kita bolehkan aje sume benda tu dlu..ala ..dlu oven kecik..3 function je..api atas..api bawah..api atas bawah,..haa..ok je..

so..kita test buat pizza plak..carik bahan yg senang..kita wat seafood lah..bli tuna ngan crabstick..utk base..ade tomato puri dah..buh mixed herbs sket...cheese bli kt cold storage..cheese ni mmg mahal sket kan..aku punya la tgk harga...start dr belas2 sampai doploh +..lam ati..iskk mahalnya cheese ni..pastu skali amik yg ni..eh..ade 3 cheese skali..menarik ni...
gambar google
tp lupa plak tgk rege..skali time byr..rm33..hihi..redha -__-

blakang pack ni..ade resepi dah

aku buat separuh dr adunan ye

resepi doh pizza
3 cup gandum (400gm)
2 sudu yis
1 cup warm water
garam
3 sudu besar olive oil

uli je sume nih..biakan selama setgh jam atau lebih..
aku uli2...aku biakan dekat 3 jam jugak..so dapat la pizza besar ni sebijik

guna je tutup periuk tu..letak doh atas tu..tekan2 ..takyah roll pun..cucuk ngan garfu byk2..then buh tomato puri tuh..tabur mix herbs sket..atau nak senang..guna prego..then aku guna tuna yang nih



guna lam separuh lebih laa..tabur je atas pizza tu..jgn amik air nya plak...
crabstick..aku guna lam 6 stick..potong2..
buh bawang besar potong dadu sket


tabur cheese tadi
bakar lam oven ngan suhu 160 C..sblm tu..panaskan oven lam 5-10 minit...
bakar 25 minit (sepatutnya la...masa bakar ni..aku wat 20 minit je..so..nak lagi best..25 minit..ok la )
then nak bagi cantik..sepatutnya..sapu butter atau olive oil kt tepi2 pizza tuh


2 comments:

nini said...

ehem...macam best ja...boleh cuba ni...tapi takde oven da...ehe

strawberi said...

guna non stick pan boleh kot...tp ade caranya..cer google lagi,,.hihi

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow