Thursday, April 21, 2011

Apam Polka Dot

apam ni..ada mcm2 nama...ade yang panggil apam dot dot..apam polka dot..whatever it is..ianya boleh dimakan.. nak buat pun senang..hanya perlukan peralatan basic seperti mini muffin tray ataupun bli yg bekas tart satu2 tuh..bli papercup yg saiz plg kecik..pengukus..if takde pengukus..guna periuk nasi pun boleh...cuma tutup periuk seeloknya dibungkus dengan kain utk mengelakkan air menitk2..nnt rosakla rupa apam yang comel nih
kalo nak ade inti..buh inti..nak kosong..wat manis sket..

ok..resepi asal dari sini>>hanamemories

Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus - 
  • 150gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling 
  • Pewarna


cuma cara aku..pukul telur dan gula sampai kembang then last skali baru buh tepung gandum sdikit demi sdikit..untuk susu segar..aku tukar ngan susu cair..gara2 tkde stok susu kt umah..
dan aku cuma buat 2/3 dari resepi asal..dptla lam 70-80 biji..tu pun awal2 buat..tak brape penuh..sbb tatau nak agak cemana..mungkin kalo btol2 penuh..dptla lam 60-70..kalo buat satu adunan penuh..dapatla 100 bijik kot

untuk menyenangkan keje..buh adunan tu sume dlm piping beg..inti aku pakai strawberi filling..ade mcm2 org guna..kalo susah nak carik stok..buh 'kaya' pun ok je..

pastu dot dot kan la ikut suka..dah sbb aku buat suka2..aku buat la mcm2 pesen sket..hehe

lagi satu..aku guna dua tray..senang...siap2 buh satu tray..kukus..tgh kukus yg tray satu..bleh isi tray dua..abih isi tray 2..tray satu dh msk..camtu la..sampai la abih..

senang je kan.bleh la cuba buat...kalo rajinnnn..kalo malas..meh order ngan aku..hikhik
setelah dibuh filling

tambah lagi adunan dan dot dot kan

dah siap
ok..interprem pasal macarons...aku wat apam hari sabtu..ahad plak cuba buat macarons ..maklumla..kalo bli rm4 inggit sebijik..giler cekik darah...haha..tp ble buat sndiri..baru tau bukan senang..hasilnya..tak jadi pun..hahaha..nnt cuba lagi...
grrr..tak jadi

6 comments:

Eliss said...

alahai..comelnya apam..rajin pulak nak berdot2 tu erkk..

Mama Datt n Dania said...

ehem!

strawberi said...

elissmie..senang je buat

mamadatt..ehem jugak..hahah..tungguuu

Nava Kishnan said...

so lovely and delicious.

Anonymous said...

Kalau x ltak ovallete x pe kan? cuz my mum kate mende tu x elok...x halal

strawberi said...

bleh je kalo tak letak..cuma masa pukul telur tuh..bia lg lama..nnt apam lagi gebu

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow