Thursday, February 14, 2013

Ayam Goreng Rangup Bersos Lemon

jom masak-masak plak..asik ulang menu sama je..bosan jugak..so pikir2..ayam ni nak watpe...kita wat ayam lemon plak..saje aku buh nama panjang2 ..kalo google...resepi tulis ayam lemon je..hihi

resepi asal..amik dari hanamemories
resepi aku..sama je..tapi kita buat summary gitu


aku guna 2 keping ayam bahagian dada..kiranya dari seekor ayam..amik part dada..potong nipis..jadi la 4 slice...sebenarnya..kalo nk lagi best..ketuk2 ayam tu..bagi lagi nipis..tapi aku tkde plak pengetuk..nk guna lesung..malas plak..kehkeh


ayam basuh bersih2 sebelum ketuk..jgn lps ketuk baru nk basuh...abih la isi ayam tu nt..hehe

so perap ayam tu ngan campuran (tepung beras+tepung gandum, serbuk black pepper dan sedikit garam). Panaskan minyak..dan amik ayam yg diperap tadi...salut ngan tepung kastard dua2 belah tuh..tros goreng..mabelesss

sementara tunggu ayam masak..buat sos nya pulak..aku guna non stick pan yg kecik..senang sket kot...kalo tkde guna ape2 je..kuali ke periuk..sume boleh

untuk buat sos...amik satu mangkuk..campurkan siap2 bahan tuh...satu cawan air...buh tepung custard..kacau2...buh madu , garam gula..buh air perahan lemon..aku guna sebijik potong dua..amik 2-3 slice utk hiasan..selebihnya..perah utk amik airnya..

panaskan kuali..masukkan butter ..dh cair..aku buh tepung gandum sket..utk pekatkan kuah..kalo tanak pekat..takyah buh..then masukkan campuran bahan2 lam mangkuk..masak kejap..tutup api

yg goreng td..dh angkat..potong2 sket..baru best..tuang kuah atas tuh
walllahhh..sedap tau...

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow