Friday, April 05, 2013

DIY Rempah kari Ikan

hehe tajuk..cam bertukang je pulak..DIY ni kan..takpe..janji org paham..kalo tak paham..maksudnya buat sendiri rempah instead of bli rempah ikan 70 sen..
sebenarnya ..bukan rajin sgt..tskk..tskkk...tapi..aku punya la berkobar2 semangat nak masak kari ikan..alkisahnya..kt umah aku ni..jarang sgt masak atau bli ikan...so ble gi pasar borong...aku ckp ngan laki aku ..nk bli ikan tenggiri..nak masak kari..carikla tempat yg jual potong2 ..sebab nak bli 3 potong je..ehehe..kecoh kan..bli sket je..dah  famili kecik je..bukan hari2 nak makan ikan tenggiri pun...
ewahh..pjg lak intro...
dipendekkan cerita...ikan dh bli kt pasar borong..tp tak sure nak masak kari bile..so tak bli lagi bendi ngan daun kari..
so..ble rasa nak buat..balik kije..gigih singgah kedai runcit ngan dua org anak lam kete...tinggal kejap..bukak tingkap sket...kunci kete..laju2 masuk kedai runcit..bli la bendi 4-5 ketul ngan daun kari..nmpk ikan tongkol..eh bli jugak..nmpk cendawan..baru tingat..kt psr borong ri tu takde...haha..pompuan..gitulaa..nak bli dua..terbli 4...

ok..so balik umah...carik2 rempah..iskk..takde plak..sbnrnya lam peti ais aku..mcm2 rempah..aku import dr kelantan..rempah ayam goreng, rempah kari ayam, terung, kerutuk, kurma, gulai darat,...mcm2...tapi mana ntah label kari ikan..ade satu bekas..takde label..tapi was was..tatau btol tak..kaler cam dh btol..tp dibuatnya paprika ke ape..tak ke mkn kari paprika je aku..aduh...dah maghrib ..takkan nk kuar lagi kan...
so..kita google jap..relaks..jgn panik..jupe dr reliable source..mat gebu..hehe
abg mat..pinjam resepi eh

http://www.tiffinbiru.com/2011/04/pstttmeh-sini-nak-kongsi-rahsia.html

ni dari cik mat


REMPAH KARI IKAN.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 camca besar ketumbar biji
1 camca teh jintan manis@kasar
1/2 camca teh jintan putih@halus
1/2 camca teh lada hitam
15 tangkai cili kering
3/4 camca teh serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
Cuci semua rempah2 diatas kecuali serbuk kunyit. Jemur hingga kering, goreng tanpa minyak hingga harum. Kemudian kisar halus. Tambah serbuk kunyit dan gaul rata. Simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian..
OK tu saja yang mat dapat kongsi dengan anda semua untuk malam ini. Insya Allah kalau ada lagi, mat share di lain masa. Akhir kata, salam sayang


versi aku


oh..aku tak pasan cik mat tulis sudu besar..aku igt sume sudu kecik
so
5 sudu kecil ketumbar
1 sk jintan manis
1/2 sk jintan putih
1sk lada hitam
3/4 sk serbuk kunyit
and aku guna serbuk cili..mls nk blend kering cili kering...
aku guna lam 5 sudu kecil jugak..dlm gambar tuh lebih kurang 3 sudu kecil je..lps tu..aku tambah lagi


disangai dan di blend kering...
hasilnya..
dapat banyak jugak..kiranya utk 3 ketul ikan..aku guna sepruh dr ini..separuh lagi simpan lam peti ais..
tp blend aku..dah tak tajam sangat matanya..tu nmpk tak smooth sgt..


alhamdulillah..jadi..

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow