Thursday, November 29, 2012

Menjadi jugak durian crepe

oh..alhamdulillah..dapat jugak buat durian crepe..tima kasih la pada laki aku..yg rajin gi bli durian...ahakss
tak sesia google resepi mencari resepi yg best..ahaha..gigih buat semlm..sampaikan makan malam pun..masak sup sayur ngan telur goreng sambal je..ahakss
oh yer..sebelum ni..aku ckp..takde beza kan kulit crepe durian...salah rupanya..ahaksss..dan nasib baik aku guna resepi yg guna mcm2 jenis tepung...dan mmg sangat lain..kebetulan plak..hari ni merasa yg mmbr bawak durian crepe..tp guna tepung gandum je..serius la..rasanya cam lempeng..tp kalo yg guna mcm2 tepung..boleh buat lagi nipis dan lagi lembut...nak2 guna plak susu full cream..terasa lemaknya..berbanding guna air sahaja..kalo wat kulit tebal...mmg rasa lempeng buh durian je lah...hihi..berbaloi jugakla aku bli kuali non stick la gourmet kt jasko ri tu..ahaksss..tgk kan saiz yg kecik tu..mmg tujuan nk buat durian crepe ni lah...mmg berguna btol..pan tu saiz 20 x 4.5 cm

resepi yg aku guna dari hana memories ..cuma ubah sket.
ni resepi asal

Bahan-bahan


  • 20 gm tepung gandum
  • 20 gm tepung ubi
  • 10 gm tepung jagung
  • 10 gm tepung kastard
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil minyak masak
  • 1 sudu besar gula halus
  • 40 ml susu cair
  • 150 ml air
  • kaler kuning lemon
  • perisa durian ~ pilihan



resepi aku

30 gm (~3 sudu besar )tepung gandum
20 gm (~2 sudu besar) tepung ubi
10 gm (~1 sudu besar) tepung jagung

*tepung kastard xde..jadi..aku lebihkan tepung gandum
1 biji telur
1 sudu butter yg dicairkan
1 sudu besar gula halus
200 ml susu dutch lady full cream
beberapa titik pewarna kuning telur dan secubit garam

*ri tu aku cam heran jugak..pesal sket sgt adunan tepung tuh..igtkan salah tulis 20 gm tu spatutnya 200 gm ke..rupanya if yg resepi 250 gm..tu dpt 50 keping kot..haha..ni dapat lam 10-15 keping crepe yg kecil



buh sume..then blend..kemudian tapis..baru smooth crepe tu nt


kemudian masak atas non stick pan..mmg adunan ni cam air sket..lebih cair dari adunan roti jala..tapi takpe..dah letak atas pan...melekat kt kuali dan buat nipis
*gambar atas pan takde..sebab bateri tepon abih
so dah setel wat crepe..sejukkan...
masa nak buh cream tu..pastikan yg berkilat tu..belah luar..supaya ble lipat...jadi cantik
isi durian tu..asingkan isi ngan biji..guna sudu senang..

whiipng cream plak..aku guna yg brand value pride..whipping cream ni kena sejuk..so..if dapur xde ekon..bowl mixer tu..letak lam peti ais sekejap..supaya sejuk..then baru putar..aku guna kelajuan maxima...cepat sket..dalam 5 minit gitu.dah kental..kental tu..maksudnya..ble angkat..tak menitik..
whipping cream ni..aku guna lam 150-200 ml....tapi mmg dapat banyak la..sebab dia jadi lagi kembang dari adunan asal..lebih kurang 2 kali ganda..so wat sket pun ok..
jadinya utk adunan ni..aku buat lagi satu adunan crepe..sebab whipping cream byk...sayang nak buang..tapi mmg bleh simpan lam peti ais yg dah putar..simpan sehari dua tu..oklaa
then buh cream..buh durian..buh cream lagi...if banyak sangat inti durian..buhla inti banyak...aku wat ni..tak banyak sgt inti..maklumlaa..tgh buat kuih..sambil gaduh ngan rayyan..aku dok bising sebab dia dok abihkan durian...lps seulas..seulas dia.mkn..hasilnya..elok2 abih aku wat durian crepe..durian tinggal seulas je lagi..huh..sabo je..seb baik cukup tau..hantu durian tul budak tu..
ni blom sempat masuk peti ais..aku dh ngap dlu..so whipping cream tu..tak beku lagi..nmpk cair..seeloknya..bia semalaman atau beberapa jam..baru isi tu nmpk cantik..tapi rasa..sama je pun..hehe..
dapatla 20 ketul kot..ke lebih..sebab adunan tu..aku buat dua adunan..dapatla bawak ke opis..bg kawan2 rasa..
cuma masalah aku..aku tak reti nak bagi sama saiz..dan bagi btol2 penuh kat lam tuh..aku tgk org buat..cantik je..tapi tak kisahla..janji ok..mmbr aku ckp..sedap jugaklaa..eheheh
oh..tapi sebnrnya..aku bukan gemar mkn durian sgt..mlm tadi..sebab yg mana tak bape jadi..cam koyak masa lipat...aku la yg telan..ade la 4-5 ketul kot...then isi durian yg dah kopek..aku mkn sket2..hasilnya..hari ni..kepala sakit..ohhhh...durian crepe punya psl kan..


5 comments:

Eliss said...

nampak menjadi dah tu. kalau rajin boleh buat tapi weekend ni dah order plak :p

strawberi said...

buat..buat..senang je...yg part leceh..nk kuarkan mixer..pukul whipping cream je...ngan asingkan isi durian..lain2..cepat je wat...

Unknown said...

Salam ziarah, Durian crepe mmg sedap. nangka & mangga crepe pun sedap. kalau kulit luar tu dicampur dgn serbuk keju... hmmmm sedap...

jemput tengok2 resepi akak yg menggunakan serbuk cheese ala2 serbuk sos cheesy wedge, KFC di http://cheezemaz.blogspot.com/2012/11/durian-crepe.html

Unknown said...

salam..sy dah buat ikut resepi awk..tp bila lipat tepi dia mcm merekah la..nape erk..

strawberi said...

sume jd merekah ke?
kulit tu cukup nipis tak...kalo bleh mmg kna buat nipis..oleh sebab nipis..mmg kna cermat sket
tp nt cantik


if tebal sgt..mmg boleh pecah la pulak..so kena sedang2..
api pun kna kecik je..masa buh lam pan plak..kena goyang2 kuali supaya rata..dan kna cepat

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow