Wednesday, March 13, 2013

Resepi Butter Cake

Butter cake adalah resepi paling asas dan paling senang..boleh buat kek biasa, cupcakes..tambah raisin..tambah nuts..boleh jugak tambah parutan lemon dan dikombinasi dengan 1-2 sudu air perahan lemon...sedap tau if buh lemon dan macam2..tapi basic tetap sama..so if tau resepi basic nih,...mmg boleh upgrade jadi macam..tapi jenis2 butter la..bukan marble..bukan sponge...hehe

bahan asas...butter, gula, telur, tepung naik sndiri (atau tepung all purpose + baking powder)

resepi diambil dari buku resepi kt umah.buku bertajuk cupcakes, authornya ialah joanna farrow




resepi butter cake asas

150gm unsalted butter (suhu bilik)
150 gm gula halus
3 biji telur
esen vanilla
180 gm tepung naik sendiri (atau tepung gandum 180gm + 1 sudu teh baking powder)

masukkan butter dan gula dalam mixer..pukul sampai gebu..masukkan telur..pukul sampai gebu dan putih adunannya..masukkan esen vanilla...
off kan mixer...masukkan tepung..guna kaedah kaup balik biasa je...

then sedia utk bakar
sebelum tu..panaskan oven..aku guna bekas aluminium kecik tu..dapat 2 bekas kecik..if guna loyang 8 inci..sesuai la kot..
so..sebab guna bekas kecik..guna suhu 160 celcius bakar selama 25 minit je..

if nak guna utk cupcakes..boleh dapat 12 cupcakes bakar selama 10 minit sahaja..

siappp..sedap dimakan panas2...


versi aku : aku TER bubuh banyak tepung..iaitu 200gm..maka aku tambah air yogurt sket..dalam 2-3 sudu besar..so kek ni rasa yogurt sket..hehe..
then aku tambah raisin sket..so campur skali ngan tepung..baru kacau

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow