Monday, December 12, 2011

Jom makan sup gear box

hehe..saje extra large gambar tuh..hikss..gambar dr fb kak ipar aku..lokasi..umah aku..hehe
hari sabtu...adik aku, adik ipar..abg , kakak ipar...dtg mkn2 kt umah..so menu utama..sup tulang gear box..
sume skali ade 8 org..tak termasuk dua org budak kecik..

so petang tuh..adik aku dh bawak siap2 tulang gear box yang dah rebus..jadinya..keje aku..siapkan bahan dan masak..
pastu ikan siakap yang adik ipar aku pancing..adik aku dh siapkan sos nya..tinggal goreng je...
benda lain aku buat..kerabu mangga yang tak brape hijau..dah hampir masak..jadi kaler kuning..pastu sambal tempe dan kentang campur ikan bilis..ulam-ulam dan budu

maafkan la mangkuk2 sup yang kurang senonoh..hahah..mangkuk rayyan dan mangkukk ikea jadi mangsa..sebab byk brg2 dapur mmg seal lam kotak..tinggal nak pindah lagi 4-5 bulan..hiks
untuk sementara ..guna mana yang ade dulu..tu blom tgk gelas dan cawan..kira mix and match je..haha

alang2 ..meh kita bagi resepi sup gear box..walaupun lam periuk tuh..nmpk kuah sup je...haha

rebus siap2 tulang atau tulang gear box..buh garam n rempah siap2..
-tumiskan bahan tumbuk (10 ulas bwg merah dan 6 ulas bwg putih) ngan halia diketuk dan juga rempah seperti bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih
-masukkan tulang atau gear box beserta air nya skali..bleh tambah air lagi
-rempah sup tulang, 2 bunjut
-masukkan serai 2-3 btg yang diketuk, celery dipotong2..
-perisakan dengan garam dan gula
-last skali masukkan carrot, kentang (kalo suka)..bawang besar

tu je la kot..kalo ade ape2 tertinggal..maafkan la..
pastu buat sambal kicap..nnt tambah limau, daun sup dan bwg goreng.dah setel

4 comments:

sawaNiLa said...

adeh budu tu yang tahan tengok tu sedap nye

mimie said...

tu dia seperiuk sup tu...hehe lama dah tak mkn sup tulang sbb kedai sup tulang feveret saya dah tutup...nak msk sdri malas, sbb malas nak tgu rebus lama2... :p

strawberi said...

budu tu wajib..hehe

mimie...tu la..kalo mkn berdua..mmg tak koser nk msk beria2..mkn ramai2 baru berbaloi2..hehe

Misz HoNey said...

apsal ko rajin msk ms ngandungnih..
aku punyalah femalas tahap apa dah kali nih..ekeke
jeles haku....

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow