Thursday, April 29, 2010

jamuan makan dan kek kukus


baru je abih wat makan2 kat department aku...jamuan ade budak praktikal nak abih dah..so kami tempah nasik minyak, roti jala berinti..pastu kami wat fruit cocktail +sumijelly, air sirap+asam boi..n aku bawak kek cokelat...haaa
lama bebenor aku tak guna dapur..hahaha..dah 2 bulan lebih tak masak agaknya..nak buat kek ke ape kebenda..lagi la lama..sume bahan dah expired agaknya..so ptg semlm..after amik rayyan..pi singgah kedai kek..bli barang2...sempat lagi tokei kedai tu..ajak aku join kelas kek..insya allah i will..yeaaay


ni plak..bukti aku buat kek..hahahaha..ni yang blom di kukus lagi...



okei...here we go...ni resepi if ade yg nak cuba..mmg sedap..cuma yang kurangnya..topping adalah berketul2...hahaha...salah aku..masa nak double boil kan topping..aku tak tapis serbuk koko..so berketul2..lagi satu kek senget sket ..sbb aku sayang nak potong kasi rata kek tuh..kan ble masak..kek akan naik kembang sume kan..then kita patut potong rata supaya ble terbalikkan nampak cantik..my fault..sayang kek punya psl..tak potong..dah jadi senget..tp yang penting..habis..ok..lenkali buat utk kat umah plak..ni tak smpt daaaa

the deco mmg outla..haha..aku sah2 takde seni..suh mmbr aku wat deco.. 2 x 5 je..hihi


Bahan-bahan ( 8 in )
•    1 cawan gula perang
•    1 cawan susu segar perisa coklat
•    1 cawan minyak
•    3/4 cawan serbuk koko
•    1/2 cawan susu pekat manis
•    1 1/4 cawan tepung gandum
•    1 sudu teh soda bikarbonat
•    1 sudu teh baking powder
•    3 biji telur
Cara-cara
1.    Ayak tepung, soda bikarbonat & baking powder
2.    Masukkan serbuk koko, gula, susu segar, susu pekat dan minyak ke dalam periuk dan panaskan di atas api kecil sehingga semua larut. Matikan api.
3.    Pukul telur hingga kembang dan masukkan ke dalam bancuhan koko.
4.    Masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul sebati.
5.    Tuang ke dalam loyang yang telah di lengser dengan minyak/ lapik dengan kertas minyak.
6.    Tutup loyang dengan aluminium Foil dan kukus selama 1 jam di dalam kukusan yang telah dipanaskan.
7.    Angkat dan sejukkan.

Coklat Topping
1 cawan susu pekat
60 gm butter
50 gm serbuk koko

1. Kacau secara double boiler sehinga larut dan sejukkan sekejap.
2. Tuangkan atas kek dan hias mengikut kretibiti sendiri

lupa plak..resepi diambil dr http://myresipi.com/

8 comments:

Elyn Sani said...

hadoi dugaan betui tgk mknn semua ni!!

Unknown said...

kek senget..samalah ngan yg tukang buat tu...senget gak...ekekeke...

Martuis.Martapau said...

Masak best je kek tu walaupun tak lawa. Wa ka ka ka

Me_Lina said...

pernah buat guna resepi ala2 mcmney... tp bakar... terus x jd... hahahah weekend ney kalu rajin buat kukus lak... nmpk sedap la... heheheh

Unknown said...

hukshuks dap nye
hukshuks

Liza said...

thanks for the recipe, boleh try this weekend

strawberi said...

elyn...ngehehe..sabo je la ye..dugaan mmg slalu ade

intan..amboi ko..dh jadik mak org..suka sakat aku lg yer :p

marts...dont judge a cake by its look...hehe

lina..kek kalo bakar..kdg2 masak tak rata..hehe..kukus..insya allah jadi

jm..yummy cokelat...hehe

kak liza..bleh cuba..tp jgn lupa buh topping..takde topping tak sedap

lily lotus said...

sampai sini bau kek tu..huhu

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow