Tuesday, April 30, 2013

Proses membuat kek rainbow

resepi buat kek rainbow...memang aku amik dari kak azlita..disini >>http://www.azlitamasammanis.com/2011/12/checkered-rainbow-cake.html
sama je...
sebelum tu..dh experiment dgn resepi red velvet..tapi cam tak jadik je..hahaha..
so..back to resepi asal..jgn nak menderhaka sgt lah...
ni bukan nak citer psl resepi sgt..tapi nak citer..renyah wat kek nih..ahaksss

dah buat adunan tuh..kena bahagikan adunan sama rata..so..masa first time buat dulu..aku main agak je..kali ni..aku rajinla..sukat..ni sebab mmbr aku tempah..jadi..kena la wat betul2 kan...so dari adunan tuh...aku bahagikan enam...elok2 je..satu cawan utk satu kaler..mmg ngam2..
lepas tu..warnakan..aku guna gel paste (americolor)...kaler cantik...walaupun harga mahal sket dr pewarna biasa..kalo pewarna yang rm1.50 sebotol tu..buh banyak sket..terasa pahit...
yang ni..sebotol kecik..harga lam rm5.50+..mmg oklah
tapi agak costly sket disini
gambar google


 ble nak bakar..kena bakar satu2...bergantung pada oven dan acuan...cam aku...oven patut muat 3 acuan 8"..tapi sebab acuan ade 2 je..kena la 3 kali bakar..ble nak bakar..kena sapu butter..potong kertas minyak..sapu butter lagi..wahh,...mmg gigih..salute la aku tgk org bisnes kek ..yg sehari buat 3-6 biji rainbow cake sehari...phewww
 then after dh siap bakar...buat cream cheese pun satu hal..aku guna 6 kaler jugak..maka 6 biji pinggan digunakan lagi..kena pandai2 bahagikan warna..nanti tak cukup cream cheese..so mmg kena standby lebih cream cheese utk buat deco..

ini adalah kek dari google...cantik kan..so saya cuba tiru kek ini..jenis ruffle..rupanya 3 lapis setiap kaler..takpelah...hehe
 happy birthday aulea..
gambar dari instagram kawan ku
bday aulea 2 tahun lepas..buat cupcakes>>http://mystrawberi.blogspot.com/2011/04/cuppies-and-apam-polka-dot-pink-white.html\

dlu pink n white theme...now theme rainbow


juga buat apam
thanks ayuda sebab tempah.. :)

4 comments:

Syigim said...

cantiknya kek tuuuu...menjadi :) oven kita rosakkk dah lama tak bake uhuk uhuk

strawberi said...

cepat pujuk mr khairul suh bli baru..nnt bleh membaking lg

Eliss said...

cantiknya :) renyah yer nak buat kek kaler2 ni.

strawberi said...

bab nak membasuh segala pinggan mangkuk yg ade krim ngan butter ngan cheese..lagi nak nangis..haha

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow