Thursday, March 14, 2013

Resepi Ikan Percik

saya dah ade pemanggang ajaib...hahaha...baru nak ade kannnn..org lain dh berkurun guna..
kisahnya bli tahun lps..tapi byk halangan..baru ni dapat...haha..so nak test power..mesti la buat resepi yg bakar2 je...
so..kita wat ikan perciklah senang..
sebab dah ade lauk lain pun masa ni..makan pun berdua...mmg wat sekor je..baru nk test kan...

so resepi ikan percik nih..versi kelantan la kot nya..

bahan2
bawang putih seulas..bawang merah dua ulas, sedikit halia, sedikit bawang besar, tiada dalam gambar santan dan serai

blend bawang , halia dan serai..
serai tu..boleh blend atau ketuk sahaja..terpulang..versi aku..aku potong dua..separuh aku blend..separuh aku ketuk..haha

then campur santan..buh bahan blend..masak..buh garam sket je..gula sket...*garam tu utk kuah je..sebab ikan dh perap garam dan kunyit..so watch out yer..garam intake tuh

ikan plak..perap ngan garam dan kunyit..tros bakar...kalo guna pemanggang tu..5 minit je kot..dah masak..balikkan ikan..bakar lagi 3-4 minit..siap..tuang sos..kalo nk bakar sket lagi..dalam 5 saat je..pastu hidang..tuang kuah

versi nak pedas...buh cili giling masa masak kuah tuh..tu je..

hehe..sempat gak aku selit ayam seketul..so..ade ikan percik..ayam percik..resepi sama je...cuma biasanya..kalo ikan..org guna resepi ni..ayam plak..org buh cili kering atau cili giling...


1 comment:

thisni3za said...

I love the kuah percik..kalo MIL yg buat confirm 1 lauk je dlm pinggan sbb layan the kuah percik..huhu

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow