Thursday, July 18, 2013

Resepi Puding Caramel

bulan2 puasa ni..kalo berbuka ngan puding camni..sedap je kan..hehe
aku amik resepi dari buku kak yani myresepi..tapi kak yanie wat banyak...aku wat sket n ubah sket

so sumber asal : kak yani

ni resepi yg aku buat...mmg utk 2 bekas ramekin..ni bukan bekas plg kecik..ni sedang2 ok

BAHAN:
200 ml susu segar full cream dutch lady (boleh ganti ngan susu segar/susu cair/low fat)
3-4 sudu besar gula
sedikit esen vanilla
2 biji telur

CARA:
panaskan periuk kukusan
dalam mangkuk berasingan..campurkan semua bahan..pukul dengan whisk..*atau garfu pun boleh..sampai gula dan telur larut
amik mangkuk ramekin dan tuangkan adunan tadi sama rata

kukuskan lebih kurang 10-15 minit

kalo gunakan loyang biasa..buat gula karamel tuh..dengan cara..panaskan periuk/kuali..letak 3-4 sudu gula..panaskan..sehingga berubah warna..tuang cepat2 ke dlm loyang..then letak adunan..kukus...dah masak dan sejukkan..baru terbalikkan...baru la cantik

aku plak..sebab wat lam mangkuk ramekin..takyah terbalikkan...terus hidang je..so letak karamel kt atas tuh..cara sama..cuma tuang atas puding yg dh sejuk

sedap dimakan jika disejukkan..

4 comments:

Eliss Mie said...

saya buat jugak hari kedua puasa hr tu :)

strawberi said...

berbaloi buat dr bli kan..hihi

Elyn Sani said...

Hajat hati nak je try, tp kang x smpt panaskan periuk kukus, faiq melalak! Hahha ado baik nye aku i beli je la. resepi aku buat bookmark sesiap utk thn dopannnn

strawberi said...

xpe/..pas puasa boleh wat lg..hihi

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow