Monday, June 11, 2012

Rempah dari Kampung

aku kan..dah bertahun2 dok kl nih..kalo masak..tetap suka guna rempah yang biasa guna dari kecik..maksudnya mak aku la yg guna masa aku kecik2 kan...memang tak reti nak guna rempah kari babas ke alagapas ke..kalo ade pun..rempah adabi ke maggi..ade la sesekali..
rempah yg harus atau wajib import dari kampung rempah kari ayam/daging, kari ikan, kari terung, kurma, kerutuk dan segala macam rempah jenis tu laa..kalo rencah instant lain..beli kt sini je..cuma bab2 kari/gulai je kena guna yang biasa guna..hehe..tekak dh biasa yg tu je kan..nak wat camne

agak2 stok dah nak abih...time balik kampung..kita borong la siap2..yer..baru nih..abg aku n kak ipar blk kg..kebetulan stok rempah kari ayam/daging n kurma dah abih..so kita kirim lah

sepeket besar camtu..baru rm5 inggit..bleh jadi stok untuk setahun la kot..baru abih..ye la..bukan hari2 masak kari kan..agak2 la kan..hehe..
lam peti ais..ade macam2 rempah lagi..tapi slalu bli yg singgit dua inggit je..ni kali ni..kita bli banyak2 tros..sebab rempah ni..boleh simpan lama kan.takde masalah pun

aku kan..tatau la nape..kalo masak yg rempah kari lain..rasa lain je..maybe rempah kat sini..pedas lebih sket kot..tau je la..lidah kelantan ni..mana makan pedas sgt..ngehehe..
jadinya..malam tadi..masak kari..tapi less minyak ok..kalo buh lebih minyak.lagi nmpk best..tapi tkpe..kurangkan minyak..sebab dh buh santan..kang sakan kolesterol menari2 lam badan nih..hehe




No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow