Friday, April 06, 2012

Pengalaman Pertama : Stok EBM

yer..mari kita bercerita psl stok susu plak..hehe..sbb aku kan lam proses nak cuba2 bg EBM kat rania (expressed breast milk). atau dlm kata lain..memberi susu badan sepenuhnya walaupun hantar kat babysitter..makanya kena buat stok..tapi aku ni..ade la malas2 sket nak pump susu..hehe
setakat ni..masih cukup lagi..stok susu pun..mmg cukup2 je stakat ni..tak cam org lain..sampai penuh peti ais buh stok EBM..hehe

sekarang aku dh tau..org yg bagi EBM kat anak2..mmg jiwa kental btol la...ye la..bygkan eh..kt tmpt keje..pump susu sampai 5 kali sehari..balik umah pump..mlm2 ..bangun tgh mlm..pump..blom campur bangun anak nak menyusu lagi..lps pump..simpan susu..buh lam peti ais..basuh pump..weii..banyak step nak buat ok..banyak nk luang masa tuh..perghh..mmg salute la..aku ni yg pump jarang2 pun dah rasa semput..hehe..aduhai..yg aku citer pump sampai 5-8 kali sehari tu..org lain..aku?kt opis..2 kali je..tu pun setakat dpt 8 aun utk 2 kali pump..blk umah..pump lagi 2 kali..tu pun seb baik rania mmg jenis tak menyusu sgt mlm..dia kuat minum susu..siang je..tgh2 mlm plak..tak koser la aku nk bangun ..pump..turun bawah utk simpan susu lam peti ais..pastu kalo rania bangun..nk kena bangun bg susu lagi..
ni bukan mengeluh ok..ni mmg aku sndiri yg nak bg EBM..walhal bleh bli susu formula..tapi aku nk cuba jugak..maka oleh kerana ini pengalaman pertama walaupun anak kedua..aku cuba gagahkan diri..walaupun realiti..ade je alasannya..hehe

seriously..its not easy ok..pengalaman aku..dlm pantang..mmg tak wat stok pun..sbb rania bf direct je kan..so nak risau ape psl stok kan..ble dh dkt nak start keje..aku mula la 'merajinkan' diri..dpt 8 bekas (8 bekas x 3 oz)..so bekalan pertama utk pengasuh..aku bg 8 bekas tuh..first day keje...dpt 4 bekas..so ble blk keje..tros je pass kt pengasuh..so mmg tak byk stok EBM kt umah..tkleh nak amik gamba dan tunjuk cam org lain wat bukti ade EBM..hahaha..sbb stok aku mmg cukup2..ade 8 bekas..rania minum 4 - 6 bekas sehari..ptg blk keje..aku bagi..sok dia minum lagi..haa..camtu laaa..so..tkde la berpuluh2 botol lam fridge ku..faham?hehe

cerita psl first day rania kt umah pengasuh..sblm tu..aku dh bitau la kan..psl susu ..nk panaskan cemana..bla..bla..so..okla kot kan..tghari yg 1st day tuh..aku call..rupanya rania tk minum susu..sbb tanak..pdhal dh ajar minum guna botol..aduii..mesti sbb rania tak biasa..maka dia tanak minum..susu utk pagi tu..buang je..perghh..rasa nak nangis n down kejap..sebab penat2 pump..tp buang..dah tu nak buat camne..rania takmo minum..susu plak..tkleh lebih 4 jam kt suhu bilik kan..pengasuh aku ckp..jap lg kalo rania bgn..dia nk bg susu formula..aku redha je..sbb nnt kebulur plak rania kang..tp lam hati..sedih..pastu dh set mind..cam kalo dia minum susu formula..baik takyah pump..bagi je tros susu formula kan..ptg tk smpt call..tros blk ptg..amik rania..(tp ade la stok 4 bekas..tros bg kt pengasuh)..skali pengasuh ckp..ptg tu..rania dh ok..dia tk bg pun susu formula..rania dah nk minum susu yg aku bekalkan..abihla 4 bekas utk ptg tu..anggaran 12 oz la dia minum..alhamdulillah..tros rasa happy ..hehe..semangat yg down td..tros up blk..haha...maka mlm tu..pump lagi..dpt 2 bekas..okla kan..

ade lg satu sebab buat aku down..haha..alasan byk aje kan..tp siyes ni..sebab nya..aku guna manual pump..perghhh..lenguh tangan weh..bleh naik muscle..ni baru sminggu guna..siyes tak larat..15 minit pump pun susah nk dpt 3 oz..jadinya..aku dh decide..aku akan bli jugak yg letrik..
tu la..dulu kedekut sgt nk bli ..hahaha..bli yg manual..carik abih murah..dpt yg MAM nih..sbb yg letrik punya rege 500 ke atas..seribu lebih pun ade wei..tu psl aku nk jual yg manual..kot ade yg suka manual..

ok..esok pi carik yg letrik..harap2 pasni tkde alasan dah... :p

psl stok susu kan..sehari rania minum 4-6 bekas..lebih kurang 12-18 oz dari jam 7 pagi - 6 ptg..pagi td aku antar skali ngan bg stok..mmg ngam2 ade 6 bekas je wei..haaa..tu la last..seb baik sok dah wiken..kena buat stok lagi..doakan aku berjaya demi rania ..hehe



12 comments:

Myvitrd said...

TAhniah kerana bercita2 bagi anak menyusu badan sepenuhnya.. wife pun tengah berjuang untuk simpan stok ebm ni..

http://malarang-kak.blogspot.com/2012/03/cara-menyimpan-susu-perahan.html

vagg-nini said...

EBM- Expressed breast milk, bkn exclusive bmilk hehe.

exclusive breastfeed bila nyusu ank bwh 6bln dgn susu bdn je tnpa bg air atau pape mknn lain


fully breastfeed bila anak 6bln ke atas, dia dh mkn n minum air tp susu masih susu bdn kita. Tak campur formula.

Mmg gile kental. Aku xde experience pump kat tmpt keja, yes mmg salute org yg byk stok ebm nih, aku mmg x byk. Afi pun lepas setahun dh x nk yg frozen, nk yg fresh je.

Hppy bfeeding, minah.

vagg-nini said...

EBM- Expressed breast milk, bkn exclusive bmilk hehe.

exclusive breastfeed bila nyusu ank bwh 6bln dgn susu bdn je tnpa bg air atau pape mknn lain


fully breastfeed bila anak 6bln ke atas, dia dh mkn n minum air tp susu masih susu bdn kita. Tak campur formula.

Mmg gile kental. Aku xde experience pump kat tmpt keja, yes mmg salute org yg byk stok ebm nih, aku mmg x byk. Afi pun lepas setahun dh x nk yg frozen, nk yg fresh je.

Hppy bfeeding, minah.

vagg-nini said...

Lg satu, based on reviews, bpump yg ok,laju n cepat kuar susu,

manual-avent
letrik- medela


dlu aku guna avent manual.laju keluar, tak sakit n memang tak lenguh.ramai ckp gtu. Then beli gak philip yg guna bateri n letrik,lg laju avent


Ank kedua insyaallah usha medela free style

strawberi said...

vagg

hahah..sukati aku je letak kan..dahla tak wat research dulu..haa..ok..nt aku btolkan..hiks..tq

mmbr aku guna medela yg kecik..bising je bunyinya
oo..avent ok eh..aku igt sama cam mam ni..huh..yg lain mahal banget seh..hahaha

strawberi said...

tq myvitrd :) dh baca blog ur wife..mmg byk tu stok susu..tq

vagg-nini said...

Avent manual seratus lbh je.memang terbaek!

strawberi said...

sini tk jupe pun yg seratus lebih..plg murah avent 259..huhu

Anonymous said...

Saya ada set stylo mama to let go..masih baru n baru pakai 2kali...tujuan nak jual sbb suami belikan freestyle nyer..so yg stylomama nak jual la.yela samapi 2 kat umah nak wat ape kan...beli harga 600++ tp nk let go rm350 nego..berminat hubungi saya segeara 0127558399 thanks

Unknown said...

puan jangan giveup yea dalam usaha nak bagi susu ibu kat anak..insyaAllah niat baik, allah permudhkan..be positif..moga dapat menyusu sampai anak 2tahun atau lebih..

Jemput jenguk blog saya untuk panduan banykkan susu ibu
http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/2013/07/banyakkan-susu-ibu-dengan-power-pumping.html

Farha IbuCergas said...

Tabik spring!!!!
gigihnya pakai manual!!

Saya tgh cari testimoni yang pakai manual ni. Pakai avent kan? Macam berkira2 nak beli manual 1 untuk back up.


ade makan set ibu menyusu shaklee ke?


Salam sayang
Farha IbuCergas

Anonymous said...

pengalaman sy pakai avent manual mmg superb..anak sy dh masuk 9 bulan,alhamdulillah stok dlm deep freezer n fridge ada dlm 900oz ++..sy pam 4 kali dekat office..petuanya sambil pam sambil urut ala ala marmet..

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow