Tuesday, October 18, 2011

Final Blogger Masterchef-Cabaran Kotak Misteri

Ok..tepat kul 1 petang..cabaran kotak misteri bermula..wahh.ape la ada lam kotak comel ni kan..kecik je kotaknya...MC bilang 3,2,1..bukak...kotak ni ade salotape...jadi..susah sket nk bukak

tadaaa..buah avocado..perghh..tros jantung berdegup kencang..sbb takleh nk relate sgt dengan bahan2 yang ade kat pantry tuh...pastu saje je si alam nk interbiu aku tanya buah ape lam kotak tuh...mulut laju je jawab buah aprikot...cess..camne leh sebut aprikot..walau dh kenal buah tu avocado...malu sehhh..tp sbb nerbes..tkde sape gelak pun...mungkin dorg gelak lam hati...hahha..





Tanpa membuang masa, sekarang masa untuk amik barang di pantry..daripada 20 bahan..sila amik 10 sahaja...adui..ape yg patut amik dan ape yg tak patut amik nih..ok..masalah utama...ape nk masak..kena pikir pantas..kalo pikir lambat2...camne nk jdi masterchef..
antara barang yang ade..minyak, butter, roti baguette, choc chip, bawang besar, bawang putih, mushroom segar, cilantro, susu kotak, fresh cream, tomato, madu, sos maggi, gandum, perencah cukup rasa,salad lam peket, canape (sejenis biskut), esen vanilla, telur, limau nipis...
ade masa 2 minit untuk pilih 10 barang





Semua sebok pilih barang...aku plak amik mushroom, bawang putih, bwg besar, minyak, butter, limau nipis, roti baguette, tomato,salad, dan madu....mula2 igt nk amik gandum..kot bleh wat cekodok ke..hahah..tp takkan nak mkn ngan avocado kan..jadi..tanpa berfikir dengan kreatif..aku hanya pikir salad ngan avocado sos...masa ada sejam...

balik ke station..start potong avocado..gaul2 ngan air limau nipis..buh bawang putih, buh air sket..buh butter..gi blend..tambah gula dan garam sket..tambah minyak..patut nak buh olive oil kan..tp tkde..ade minyak biasa..blasah saje lah...
ok..dh siap buat sos..pastu wat saute mushroom..potong dadu bwg besar, mushroom, tomato...goreng jap..dh siap..potong roti ...buh butter...ngan garlic...panaskan atas pan..dah siap...aiyakkk..baru 15 minit..aku dh siap...pastu hias2 atas pinggan tak sampai 20 mnit..dah siap..hahhaa

makanya..aku dok diam2..tgk org lain wat keje..MC lak..tak abih nyakat aku..sbb aku dh abih wat keje..siap aku kemas workstation aku lg..sbb tkde menda nk buat...org seblah aku..si wawa..gigih buat mcm2...takut aku tgk..sbb konpem la aku kalah..tkde effort langsung...hahhaa...
dah tgh takde ape nk buat..baru pikir..patut amik gandum..susu..buat crepes ke ape kan..tp sudah terlambat ..
maka hasilnya adalah begini


sedikit kesilapan..ialah roti patut potong kecik2..ni gedabak besar..amik kau..kan dah susah juri nak mkn

after cukup sejam..kiranya hampir 40 minit aku dok melepak je..time's up ...hehe...

baby sumo, wendy, jejai, wawa, aku

kak yatie, falihin, erna, mimie, james
so kena susun mknn atas meja ikut nombor masing2..pastu akan dipanggil sorg demi sorg..naik atas stage..bawak pinggan masing2...pastu juri rasa dan komen lah..
msa turn aku..juri ckp ok je..healthy food..bla..bla..cuma KY ckp sos avocado aku ade terlebih masam sket..hehe..fuhh..lega untuk cabaran pertama...walaupun tak puas ati dengan diri sndiri...hahaha
ok..rehat kejap..sbb dorg nk bersihkan workstation dan juri pun nak kira markah..cabaran kedua untuk skills test akan bermula kejap je lagi...

gambar kredit kpd sawanila.com dan masterchef malaysia juga kamera sndiri

2 comments:

JM said...

nebes lak aku

cepat lah habiskan weh...tak sabar neh ekekeke

strawberi said...

hehe..saba

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow