Tuesday, October 16, 2012

Larangan memotong kuku dan rambut

ramai dh tau ke?kalo nak buat korban..takleh potong kuku dan rambut seperti orang tgh haji tu

aku la eh baru tau..iskk..ni pun laki aku inform td..seb baik belum masuk zulhijah lagi..ade masa lagi ni..sebelum maghrib..so cepat2 share...

“Nabi bersabda, “Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu hendak berkorban, maka hendaklah dia menahan dirinya dari memotong rambut dan kukunya”. (HR Muslim)

Sabda Nabi Mohamad SAW: ”Jika telah masuk sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambut dan kukunya walaupun sedikit.” (Hadis Sahih Muslim: 1977)


ri tu pernah buat korban..tapi tatau plak..huhu..ni dah tau..so kena cepat2 potong kuku..
maklumat lanjut dan kupasan mengenai hadis ni..boleh google :)
okbye..nak potong kuku jap

4 comments:

Qaseh Suhaida said...

thank for sharing

salam kenal

JM said...

thanx for the info.. nak share kt fb hehe

plug2pin said...

tak th gak ni...thanks...
tp takut terlupa jer...sbb jenis tak suka kuku pjg

strawberi said...

sama2 :)

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow