Wednesday, October 24, 2012

Bekalan makanan untuk rania

rania dah nak masuk 9 bulan pun kan..tapi menjak dari dia 6 bulan..memang aku bekalkan dia mknn yg masak sndiri.. ibu mithali la katakan  :p

sebenarnya rania yg ngengada tanak mkn instant food..nestum ke ape..mesti mulut tu tutup rapat..iskk...sebagai ibu mithali..aku masakla simple2 utk rania..ahaksss...sama je adik beradik..rayyan dlu pun sama..hehe..cuma bezanya..kali ni..sume aku frozenkan..buku resepi utk baby yg aku bli masa rayyan dlu...ntah mana aku simpan..lam kotak mana..tak dapat dikenalpasti lagi..hehe..
so now..aku refer sini je

annabelkarmel.com

senang...agak2 nak masak ape minggu ni..tgk resepi jap..nt bli brg..buat je..
tp takla resepi susah2 pun..hari tu..ade skali aku nak cuba resepi dr harlina tuh
skali gi cold storage..tgk butternut squash..rm50 sebijik..mak aiihh..takpe..mmg bleh subtitute ngan benda lain..no hal..tp lenkali lah...

so masa awal2 rania start solid food..aku bg puri je dulu
rebus atau kukus..then lenyek2..
-carrot, potato, apple, pear
then campur2 antara benda2 tuh..
pastu dia start masuk 7 bulan lebih..baru bagi bubur nasi

tu pun..seminggu awal..bubur kosong je
then lama2..kita campur2 ngan benda2 biasa..brokoli..kentang..carrot

ataupun buat mashed potato..rebus kentang..lenyek2...campur unsalted butter..campur susu sket..takde unsalted butter..buh olive oil

pastu masuk 8 bulan..baru aku campur ayam..lam bubur nasik dia..then blend..ikan blom bagi lagi..igt nak bagi ikan kod..tapi lom sempat gi bli..haha..aku slalu singgah kedai runcit je..tak gi jusco ke ape lagi..kalo kt cold storage klcc..takde ikan segar..tu leceh sket


then baru ni..wat kentang + baby peas ..ni kena tapis..takleh blend..sebab ade kulit kacang tu kan
resepi asal..sepatutnya tumis bwg besar..guna olive oil..then buh kentang..baby peas n brokoli..tapi brokoli baru abih and bawang pun abih..so..kita rebus je..then lenyek biasa je..lenkali wat resepi lain plak..

then sume tu..aku buh lam bekas kecik..cukup utk 3-4 kali makan..pastu frozen kan je..dah abih..kita rotate resepi lain plak...

mknn yang nak difrozenkan..tahan lama..sebulan kalo tak silap..if tak letak lam peti ais..atau letak tempat sejuk biasa..tahan 8 jam je..

and kalo nak guna mknn yg frozen ni..biasanya..aku kluarkan mlm sebelum nak guna ..8-9 jam sebelum..amik yg dr tempat beku..letak tempat sejuk biasa..**kaedah sama cam nak guna susu EBM yg frozen..
then dah agak cair ais tu..nt panaskan guna tempat bottle/solid food warmer tuh..




portion masa awal2 start mkn dlu

portion sekarang 9 mo

frozen mashed potato dan bubur nasi + ayam dan carrot


bubur nasi + brokoli..ready utk difrozenkan

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow