Thursday, September 12, 2013

Bisnesss

sebenarnya taktau nak apdet ape..gambar pun xde..aktiviti pun biasa2 je...sama je setiap hari..balik kije skang..baring dan tidur je..tau2 sume kije rumah dh siap..eh..eh...hahaha...

last wat kek ri tu yg mmbr tempah..ni ade org tempah..terpaksa tolak..sebab rasa cam..tkleh bagi komitmen...takde daya nak dok dapur lama2..lagipun dah start bz ngan bisnes shawl..hehe...alhamdulillah dengan rezeki dan kudrat yang ada..

citer psl bisnes kan..mak aku ..mmg bisnes tudung dari aku belum lahir...sampai la besar..mmg hidup dengan duit mak jual tudung n kain la...adik beradik..ade yg mmg minat..tapi aku..mmg kureng la..takde sangat la nak meniaga kt kawan2 skolah atau kt u dlu..kalo ade pun sebab kawan2 paksa suh bawak..haha..pastu dorg bli..camtu je..harapkan aku nak bawak..jual cam direct selling...mmg taklaa..i is malu tau..kalo gi tolong mak meniaga kt kedai pun.bertanya nk angkat bontot..nak melayan org dtg...nk bukak mulut pun susah...tatau la nape..

ble mak aku dh pencen ni..tetiba rasa minat plak..semenjak pakai shawl ni kan..dlu2 tudung bawal..mmg tak minat..pastu trend tudung awning..aku tak minat n tak pakai sgt..ble trend shawl..eh rasa nk design sndiri..best jugak..tu yg start berjinak2 carik tailor...jupe talor tak ok..abih rosak kain..Pastu now dh ok..dah ade tailor 2-3 org...pastu start ngan supply shawl kt mmbr yg ade bisnes online..pastu laku...ade plak customer berminat nak bli retail..pastu rasa cam ok la..seronok..

sume benda tu..dtg tetiba je...tetiba rasa nk buat serius..serius takla serius..still la part time..masih ade banyak kekangan..cam customer tanya..color ape lagi yg ade..ok..nt balik saya check stok...tapi balik...membuta sampai pagi...esoknya..eh..sori..lupa..nati saya cuba..
hehe...tu la...aku masih kelam kabut bab time managemnt..bab kira2 stok...nk meniaga..tp tak leh bg komitmen sepenuhnya..acaner tuh..hehe

support dr famili dan rakan2 pun banyak membantu...sangat2 la kan..laki aku dlu..mula2 cam tak bape stuju..sbb dlu aku dh bisnes baju budak..modal dh beribu..tp tak jalan..kihkih..pastu ade hati nk meniaga shawl pulak..tp ble tgk ade hasil..alhamdulillah..

ble nk meniaga btol2..mmg kena la wat proper sket...kna ade model..diri sndiri nak jadi model..takut tak laku..bukan takat tak laku..customer larik nanti..kihkih..so better amik model...bab tu..takde masalah...aku wat iklan..berduyun emel tiba..so kita pilih je...hehe...photografer pun..ade mmbr yg baik ati tolong...itulah yg aku ckp support dr kawan n famili penting

bab marketing..aku cuba buat..tapi sbnrnya bukan senang..ble dh start buat iklan..kena menjawab pertnyaan...ade yg salah paham ngan ayat aku bagi..mcm2...so kena blajar dari kesilapan dan pengalaman...
tengah cuba ni..mcm2 plan...nk cuba jual retail dan borong..so far shawl mmg dapat sambutan...insya allah kualiti mmg ok...cuma dari segi nk manage sume benda...mmg susah jugak
mana nk manage fanpage..pm masuk..emel..baru create blog jugak...dan kena jaga sume tu..customer baru pun kena carik juga..potential buyer utk borong..kena cari and jaga...
fuhhh...cabaran...

aku jugak ade bagi kt beberapa blogger..so dorg watkan iklan secara percuma...alhamdulillah..tak sangka dpt free promo kan..mmg byk membantu..sebab blogger sebenarnya banyak yg berpengaruh :)

sabtu ni baru nk start photoshoot kali kedua..harap2 sume ok..

sape2 berminat nak bisnes shawl..nak amik borong..atau bli retail..boleh contact
atau tgk kt fb : www.facebook.com/Shawlfactory
insya allah minggu depan ade stok baru


No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow