Friday, August 03, 2012

Cerita tentang ramadhan kali ni

byk jugak benda nak apdet...tapi biasala..malas kan..ade satu hutang entry..kelas masak yang aku gi wiken baru ni..tu wajib buat..tapi lambat..aci tak..eh sori....sebab kamera asik tertinggal kt umah..tu best tau..tapi nnt la mlm ni ke sok citer..sempat lagi kalo sape2 nak join kelas tu nnt...hehe

puasa kali ni..tambah mencabar..sebab dah berempat kan..ade rania..rayyan tu..ok je,..sebab dah besar..aku plak..kalo bulan puasa..mood buat kuih mmg ok sgt...tak suka yang beli..jadinya..hari2 aku akan cuba buat kuih berbuka..biasanya 2 jenis..kalo malas..1 jenis..ade jugak sesekali beli..masak plak..ala kadar je..kalo kebetulan ade lauk beli yg best..tak masak..cam ri tu..laki aku bli nasi arab..sampai ke sahur makan nasi arab..haha..eh..best ape..pastu ade skali tu..tingin nak nasik kerabu..bli jugak..kalo masak..1-2 lauk dh cukup..mana sempat kan

bulan puasa..masuk keje awal sket ..7.30..dapatla balik awal jugak..4.30..biasanya sebelum kul 6..dh sampai umah..tros la bersilat kt dapur..ble berbuka..dapatla mkn kuih n nasik terus..ade la skali dua je..tak smpt setel masak..pas maghrib ..baru makan..

si rania plak..time maghrib..time tu la dia tdo..sblm tdo..kena bg susu la ape...kadang2..terpaksa abaikan dia jap..sebab aku nk cepat masak..kalo melayan dia..tak berbuka la aku..laki aku la yg melayan rania..sampai meraung2..kalo dh kronik sangat..baru la aku take over..hehe..tu kdg2 je lah..kalo agak2 sempat..aku bagi dia susu dlu..then mood dia oklah..cam semlm..blk dh kt kul 6..pastu ngeada2 nak buat kuih tepung pelita..buat skali..tersalah timing..keras..buat lagi skali..okla..pastu baru masak nasik ayam..si rania plak nak tdo..meragam la dia..sabo je la kan..kadang2 tu..berbuka sambil berdukung...huhu..dah ade anak kecik..camtu la kan..budak kecik ni plak..pantang nampak aku..konpem nak mintak dukung..eii..geram je..tu psl aku lagi rela dia tak nmpk aku..dr nampak..huhu

sahur plak..so far..blom lagi terbabas..ade sehari tu je..terlambat sket..tapi smpt je makan nasik...time sahur..baru aku masak nasik..kdg2 masak lauk simple..yang pasti..sahur mmg makan nasik..kul 4.30 bangun..masak nasik..masak ape2 yg bleh makan..telur dadar ke ke sardin ke..panaskan lauk mlm td ke..kul 5 makan...5.30 dh siap...aku tdo 10 minit...pastu tros bangun mandi n siap2 gi keje..kang ptg..kul 5.30-6.00..sampai umah..ulang balik la benda yang sama. yg bestnya puasa2 ni..dapat tgk citer hello bro tolong masak..hehe..sambil2 jaga anak..aku tgkla tv jap..hehe..tu je la time rehat kan..pastu dh sebok nak kemas beg budak2 la..itu ini..nasib baik laki banyak tolong..hehe..tlg basuh pinggan..basuh baju..tu cam biasa..lipat kain sume...hehe..ye la..aku dh masak..penat tu oo..

.bazar ramadhan pun blom pegi lagi..yg kt umah laa..yg kat opis ni..slalu..tapi bli sket2 je..bosan jugak kalo lama2..time berbuka..air utk minum..paling last aku pikir..lagipun..skang bli air kotak je senang..jus ke soya ke..tu je..nt nak berbuka..tuang je lam gelas..senang..

sedar tak sedar..dah separuh ramadhan dah kita ni kan..kejap je masa berlalu..baju raya tak bli lagi..haha..asik2 baju rania je aku bli..baju rayyan pun ade dh sket..baju sndiri..mmg blom..huhu..
dah nak abih puasa nih...blank dah ..tatau nak masak ape..tgkla ptg nnt..camne..ape yg menarik.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow