Wednesday, March 28, 2012

Rania bersunat dan 'pelepas' pantang

Ade org panggil berkahatan..ade panggil bersunat kan..sebab kali ni dapat baby girl..jadi kita kena sunatkan awal2 masa baby lagi...kenapa perlu bersunat..sebab bersunat adalah salah satu syarat bersuci

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. bersabda:"Kesucian (fitrah) itu ada lima: khatan, mencukur bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memendekkan kumis dan memotong kuku" (H.R. Bukhari Muslim). 

Ok..sebelum tu..nak citer jugak skali ngan citer bersunat rania...benda yang aku buat skaligus adalah 'pelepas'..aku pun tak sure la benda ni ade kt kg aku je ke..kt kelantan je ke..atau mmg sume org buat..ni mungkin lebih pada adat atau tradisi ke ape..walahualam...cuma ikut je slagi benda tu tak menyalahi agama kan...

kalo ikut cara kami la kan..berpantang tu 40 hari..so dalam pantang ade bertungku dan berurut oleh bidan atau tukang urut lah..biasanya awal2 bersalin.berurut dan bertungku seminggu berturut2 atau 3-4 hari..ikut kerajinan, kemampuan dan mcm2 faktor lagi lah..

aku ni..balik kg pun dah hari ke 17..hari ke 19 baru aku dapat berurut dan bertungku..huhu...tukang urut ckp..kalo bleh kena start mengurut plg lmbt sblm 21 hari..dah lps 21 hari...dh tak elok sbb peranakan dah masuk ..kecut ke tak kecut..dh susah nk btolkan balik..so aku ri tu berurut dan bertungku ngan tukang urut..4 hari straight..pastu stop..kemudian buat bertungku sendiri la..kang kalo tak buat..mak aku bising plak..pantang nmpk aku rehat..mula la suh bertungku..hahaha...seb baik ade mak kan..kalo aku sendiri..haraaam la tak buat...hihi..selang 3-4 hari..ade la aku bertungku..tungku nak lagi best..lps panaskan tungku..sblm bungkus ngan kain..bungkus ngan daun2 yg wangi spt daun pandan atau daun ubat yg wangi lah..
pastu ble nak abih pantang..aku sambung berurut ngan bertungku lagi..sebab ri tu tukang urut sebok..aku dpt 2 hari je sblm cukup 40 hari..huhu..
dah 40 hari dah abih pantang la kan..kalo ikut tradisi kt sini..kena buat 'pelepas'..lebih kurang cam nk buang benda2 tk elok lam badan masa berpantang sebab masa tu badan masih lemah..lagi satu kalo dh pelepas..baru bleh kuar umah gi jln2...ye la walaupun dah pegi mcm2 tempat kan..klinik..spital dan lain2..hihi..tp kalo org dulu2..mmg btol lah..dorg takkan jejak kaki kt tanah selagi tk buat nih..

lagi satu..kalo nk buat 'pelepas' nih..kena pada hari yang ganjil selepas 40 hari ..tp jgn lambat sgt..cam aku..buat pada hari ke 41...lagi cepat lagi senang..nnt bleh kuar umah..hihi..
simple je nak buat..tp bukan buat sendiri..aku tk reti la..org2 tertentu je la yg buat..biasanya tukang urut yg jaga kita tu lah..

ni skali ngan bersunat..pisau je la utk bersunat..kalo budak laki..pisau tk perlu lah
sediakan satu mangkuk..lam tuh buh beras..sket je, daun sireh, kunyit hidup..benang mentah, duit pengeras 30 sen

mangkuk lagi satu,,buh air dan bedak..kalo ade bedak sejuk..guna bedak sejuk
tungku yang aku guna utk bertungku..terlibat jugak tau..hehe..sebab benda tu guna masa berpantang..so kena 'pelepas' jugak
ok..caranya...aku citer ikut yg aku nmpk je la..nk explain lebih2..aku pun tatau jugak..hehe..
mula2 terus ngan bersunat dulu..pisau td..makcik tukang urut tuh..balut ngan benang ..bagi kuar ujung pisau je..tanak yg tajam yg lain terkena kulit rania kan..aku pegang rania...
sebenarnya saspen jugak..aku penakut jugak..kesian pun yer..yg inject ri tu pun aku tak pegang..ni sebab mak aku tkde la plak..jadi ..aku la kena pegang rania..buatnya budak tu melalak ke ape..uishh...ngeri je rasa nk tgk pisau kena kt kulit dia...uhuhu..helppp..aku yg pengsan dulu kot..bersunat kena guna pisau..nnt tak sah plak kalo guna jarum..darah tk kuar ke ape kan..

rania plak..elok tdo...masa makcik tu letak pisau kt tmpt nak sunat tuh..bunyi ek skali je.pastu sambung tdo...ceh..aku punya la saspen..takut dia meraung2 ke ape..rupanya dia relaks je..uhuhu..lega..alhamdulillah..setel part bersunat..ohh..sebelum tuh..air bedak tadi..dia sapu2 sblm sunatkan rania kt tmpt tu..then dah lps sunat pun..sapu lagi air bedak tuh..
panjang plak kan entry ..tkpe..rania tdo...meh aku karang panjang2..huhu..
ok..ni citer part nak pelepas plak..
mula2..kt dahi aku ngan rania..buh air bedak sket..haaa..cam dahi rania tu kan..tu budak tgh kusyuk tdo..tak sedar ape benda jadi pun..huhu

then..amik beras..tabur2 kt aku sket..lebih kpd baling2 beras kt aku..sambil makcik tu baca2 sket..yg mana aku tk dgr sgt ape benda nya ..selawat2 la kot.aku dgr bismillah pastu ade ayat2 lain lagi..
pastu amik benag mentah td..ianya cam rantai la..bulat besar..letak2 kt badan rania..pastu benang tu..masukkan dari kepala aku..sambil aku riba rania la..kena kuarkan kt kaki..cam lalukan benang satu badan..ulang 3 kali...tungku 2 bijik yg aku guna..makcik tu renjis2 ngan air bedak je..lps dh pelepas..tungku tu..dah bleh buat bertungku org lain cam biasa..
camtu je lah...itu saje yg aku nk share psl bersunat rania dan pelepas

4 comments:

Elyn Sani said...

1st time aku dgr "pelepas"!

uiii pipi selambak!! geget sikit bule? hihihih berkat air susu badan ni.... alhamdulillah,

Unknown said...

kat kelantan je kot ada pelepas ni sebab saya aritu lepas abis pantang wat jugak kat kampung..lebih kurang sama je ngn awak tulis..kena msk/lalu ikut benang tu..pastu ending nye dahi mak dgn anak kena calit dgn bedak sejuk..

sitiebby said...

salam,

salam kenal. kalu di kelantan mesti buat kan. ms berpantang anak sulung dulu, mmg mak yg jaga, semua kena buat. adat org kelantan kot. tp suant, sy bw ke klinik. mak x confident soh bidan kpg buat. hehe, bab berurut dan bertungku, semua mak saya yg buat. maklum la tukang urut. senang. 'pelepas' tue pun mak buat sendiri. teringat ms bpantang ank sulung dgn entry nie.
tp syg anak kedua, berpantang di umah mentua, lain adat, lain cara, so, xde sessi berurut dan bertungku, apalagi 'pelepas'....

Eliss said...

eliss dulu pun bidan perlepas gitu jugak. adat semata jer kot kan. wallahualam.

tapi bersunat buat hospital esoknya lepas lahir. memang x tengok pun.doc urus semua. kena la 250 tak silap.haiihh

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow