Tuesday, March 20, 2012

Makanan utk ibu berpantang

Edisi berpantang kali ni...saje nk citer sket je psl makanan dalam pantang..sebab aku tak reti sgt pun...hihi..kalo ikut mak aku..tak strict sgt..jangan makan benda sejuk atau boleh buat sakit urat..ok je lah

memangla kalo ikut nurse/doc. takde istilah pantang2 ni kan..tapi badan sendiri..ikut suka la ..kalo rasa nak jaga..berpantang btol2..nanti sakit..sape susah..huhu..
takdela teruk sgt mknn dalam pantang..ok je bagi aku..kalo ikut mak aku..ikan yg bleh makan masa berpantang, ikan selar, ikan jacket, ikan haruan, belut dan ade lagi la..tp aku mkn ikan2 tu je la...awal2 pas beranak..makan ikan je la dulu..ayam tu..after seminggu..mak aku dh bagi..tapi kalo c-zer..kim salam la yer..hihi..kalo beranak normal..ade la kelonggaran sket..tp ade jugak org yg tak makan..terpulang la yer..again..ni ikut cara masing2..bukan wajib...terpulang..
ikan bleh bakar..bleh buat sup..bleh stim..kalo ikan selar..aku mkn yg bakar je la..kalo haruan..sup lah..
daging bleh makan jugak..biasanya cara masak..jenis cara yg sihat2 je la..buh halia..lada hitam banyak2
ikut kreativiti masing2..hehe

sayur yg bleh makan..ade byk jugak kot..tapi yg aku makan..lobak putih..sawi putih..lobak merah..bayam..kentang..ape lg ntah..lupa dah..hihi..stendet masak sup la kan..
buah...apple la kot yg aku makan..pisang pun bleh..tp tk sume jenis pisang..ade certain2 je..lain2 buah..byk yg tk bleh..terutama buah tempatan..kalo buah import..ok je rasanya..tp oren..kalo beranak normal..tk bleh..kalo c-zer..tu je buah yg mmg bleh mkn..

lagi satu mak aku ckp...mknn atau sayur/buah dr jenis pokok menjalar..mmg tak bleh..bleh jadi sakit urat la..itula..ini la..contoh : labu, tembikai, kacang panjang, kacang botol dan byk lagi la..yg dr jenis pokok menjalar..pikir la sndiri..hihi

benda2 lain yg aku suka mkn lam pantang..mak aku buat jeruk halia..haa..ni buat satu bekas ..kejap je..sebab ramai jugak yg suka makan..makan nasi berulam ngan halia jeruk ni..mmg best..pastu kuar angin..hihi..ni guna halia muda yer..campur bawang..buh cuka...garam gula sket kot..ntah..aku tatau ..tgk2 dh siap mak aku buat..aku mkn je..**abaikan daging goreng tuh..hahaha...
ni mak aku panggil laddu kot..buat dr lada hitam kalo tk silap..ni mmg org panggil kuih org bersalin..sbb benda ni..mmg rasa pedas giler..pedas dan panas lam perut..aku mkn bape bijik je pun..hahaha...yg putih2 tu..tepung beras..makanan ni..kira utk kunyah2 time lapar..cam jajan org bersalin..hihi
benda ni mmg sedap..tau tak benda ape nih?haa...ni la lada hitam ...buah lada hitam muda..sebelum jadi tua dan dijemur jadi lada yang berwarna hitam..ni elok lagi hijau...mmg kebetulan awal tahun..musim benda ni berbuah..kt umah aku..mak aku ade tanam..so setiap hari petik benda ni..makan buat ulam..kalo sepinggan kecik tuh...lam 4-6 tangkai..sekali makan ngan sepinggan nasik..esok nak makan..esok nya baru amik..baru fresh yer..rasa mmg pedas2..tp sedap..aku mmg suka..pas makan..sendawa tk benti
tu je aku nak share..bukan ade resepi lauk pauk berpantang pun...google blog lain lah yer utk resepi..hihi..ataupun..campak2 aje masaknya

2 comments:

HaNi.Dew said...

chumelnyaaaa baby rania

anak2 hang ni minah, 2 2 aku tak penah tgk ag.. teruk kan.. huhu...

apapun, nk komen pasal laddu tu... masa mak aku bersalin dulu, aku suuuuuka sangat.. dan suuuuka makan... hehe.. tu jer :P

kekeke

strawberi said...

nt dtgla umah aku ble2..hihi

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow