Monday, March 12, 2012

Berpantang

eceh..meh kita buat entry edisi berpantang plak..untuk rujukan sendiri kalo dh kena berpantang sendiri nanti..dan sapa2 yang rajin nak ikut..tapi aku ni bab berpantang..maybe tak 100% ..dah nama pun moden..hihi..jadi aku buat..ikut ape mak aku ckp je la..banyak benda atau ubat2 yang aku guna...lebih pada tradisional lah...jadi kita share sket2 ye tak..ikut kerajinan aku lah..hihi

Memandangkan aku baru abih pantang..meh kita share cara2 berpantang..ye la..lain orang..lain caranya..ni aku share..ikut cara aku lah..

berpantang ni..start dr bersalin..sampai 40 hari..ade org..kira sampai 44 hari kan..kalo mak aku..40 hari je..lps 40 hari..nnt ade upacara 'pelepas pantang' plak..
pantang 40 hari ni..dari segi bab makan la..
untuk pantang 100 hari atau 3 bulan 10 hari plak..sebelum cukup 100 hari..jgn minum ais..tapi jangan la hari yg ke 101 hari..tros blasah ais kaw2..hehe..elakkan minum selama mana bleh. **semoga aku tabah...hahaha,..pastu dr segi mknn..sayur2 la..yg jenis menjalar..yg bleh sebabkan sakit2 urat badan..lps 100 hari..bleh la makan..lagi..ape yer..ermm...
bab duduk bersila..kalo org beranak normal..kena jaga sket la bab nak duduk..sila duduk elok2..jgn mencangkung..nnt bleh jatuh peranakan..dok bersila pun tak digalakkan..angkat brg2 berat2..turun naik tangga..sume after 100 hari..baru ok..pendek kata macam2 la pantanng ..aku pun tatau ..aku jenis tabah ke tak nak hadapi sume pantang larang ni..ahaha

dari segi mknn..kalo lps bersalin tu kan..masa dok spital..mmg dorg hidang mcm2 mknn..tapi wpun tu mknn di spital..seeloknya janganla makan je ikut ape dorg hidang..kena tau jugak jenis mknn tuh..dibuatnya hidang air tebu cam aku dpt masa bersalin kt rayyan dulu..haru je kalo minum..tapi ade org..makan je..huhu..nnt aku share psl mknn semasa pantang eh..

dari segi ubat2 berpantang..dulu..aku bli set bersalin..tapi ble tgk blk..dah la rege sampai rm400 kan..tapi byk benda ntah ape2 lam tuh..cam aku bli dulu..ade tungku herba..which is..sgt ntah ape2...kalo korg tk prnh pakai tungku herba..tolongla..takyah bli..ade 2 biji..kena stim..baru 2 minit guna..dah sejuk..tukar tungku lain..2 minit..tukar...penat je..panas nya idak..baikla bli tungku batu tuh..
pastu ade krim panas utk bangkung..langsung tk panas..baik guna pati halia..bli yg loose item..bli campur2..

utk kali ni..aku cuma bli pil haruan leesa formula, gel gamat luxor, pati halia yusmira..then ade amik ubat kampung yg ade akar2 kayu..pastu mkn ubat yg spital bagi..3 benda tu..iron tablet..folic asid, ngan b complex..

utk luka..makan gel gamat ngan pil ikan haruan dah cukup..kalo korg cukup berani nak telan pati polleney ikan haruan..lagi bagus..satu pack yg ade 6 botol atau 2 pack..dh cukup..tp rasanya...erkkk..aku tkleh telan..hihi

lagi utk luka..bleh bli buah manjakani..bli kt kedai india..nnt asah kt blakang pasu ngan air sket..buh tempat luka lps mandi...nk minum pun bleh...dulu mak aku rebus dengan ade satu herba..aku tatau la nama ape..tp manjakani ni mmg pahit yg amat..telan je la..kali ni..mak aku suh minum air akar kayu je..takde manjakani..so tak pahit la air ubat aku...

segala jenis jamu2 mmg tak elok sbnrnya semasa awal2 berpantang..sebab takut terlalu panas..kalo tanya nurse pun..mmg tak bleh makan...dinasihatkan lps 20 hari ke atas...baru bleh makan..atau lps pantang la..kalo aku..tunggu abih ubat2 utk sembuhkan luka ni dulu..baru makan jamu
pas abih pantang nnt..kita carik jamu yer..dulu aku amik jamu yusmira 5 in 1 tuh..kali ni..maybe mkn yg tu jugak atau survey2 yg lain..
ok..tu je la kot..tkde ape dah ...nnt ade 4-5 entry bersusun aku dah karang psl berpantang..haha...
ok..bye..tu je

;-)

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow