Monday, May 20, 2013

Pizza for breakfast

Semlm..cm biasa..hari minggu jika xkemana..lepak kt umah..masak2..gitu je..bleh kemas umah..lipat kain..ceyyy..cuba xdok umah..sume tu..tiba2 skip..haha...

Ok..gini sbnrnya..lauk kt umah..dh abih..jadi kita gunakan ape yg ade..supaya xkebulur..tgk2 cheese utk topping pizza..ade sket je lg..mmg sket...tp xnk buang..mahal ok bli menatang cheese ni...haha...pastu tgk sosej ade 2 ketul..crabstik pun ade sket...chicken salami ke ape namanya..ade jugak..ceh..cam byk..kata dh xde lauk..xde lauk tu..maknanya ayam atau ikan yg xde..ni bnda sampingan..ade laaa..then tepung..yis..of course ade..tu bnda wajib..hihi

Bahan2 pizza utk 2 org mkn..buh atas tutup periuk..saiz 12" mungkin..

1 cawan tepung gndum biasa
1/3 air suam..atau air paip laa
1 sudu kecil yis
1 sudu besar olive oil
Sedikit garam
Campur bahan kering..gaul2..buh minyak olive..buh air sket2..smpai xmelekat kt jari..then.biakan selama stgh jam

pastu..canaikan..atau kalo cam aku...letak atas tutup periuk tu..tarik2 sampai cover satu tutup tu ..tp sblm tu..tutup periuk..kena sapu ngan minyak sket..supaya tak melekat...then cucuk2 ngan garfu sket...supaya udara boleh kluar

utk based tu..aku guna tomato puree..tabur sket mixed herbs..kalo rajin...buat sos sndiri..atau guna prego..lg senang...buh bahan ape yg suka...aku buh sosej..crabstik..ayam..then tambah bawang serta diced tomato..
tabur cheese...

sblm tu panaskan oven lm 10 minit...suhu 160-170 C..bakar selama 15 minit...sebab aku buat pizza nipis..if tebal..maybe 20 minit..tu pun..ade hangus sket..haha..tp aku suka je


cheese tak banyak...huhu

rayyan suka wat excited if aku wat pizza..pdhal..dia tak makan pun..so buatkan lempeng utk dia...

rania bagi lempeng makan lempeng..bagi pizza makan pizza..

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow