Friday, September 23, 2011

Nak makan ape

tajuk cam tanya korang nak makan ape..ehehe..sbrnya semenjak dok berdua ngan rayyan...tu la soklan wajib aku tanya budak kecik nih..sbb nnt kang kalo masak nasik..tetiba dia ckp nak makan mee..malas aku dgr dia bebel atau merajuk..
sbb pernah tau...balik dr umah pengasuh,..ble pengasuh ckp..rayyan mkn sket je ri ni..so aku kena paham2 la..malam kang kena paksa la rayyan makan kan..kang tak cukup zat plak anak teruna aku tuh...ble lam kete..tanya..nape tak makan nasik ..jawapan dia adalah..'rayyan nak makan mee..mama qis (pengasuh dia ) masak nasik..rayyan tak nak'..dah pulak..macam2 la ko rayyan

oleh kerana faktor2 alah masuk dapur tempohari..maka dapur mmg dah lama tak berasap yer..hahaha..skang dh ok sket..dan tambah plak faktor laki takde (maka tkde org nak gi tapau mknn)..maka start la masak...masak simple2 ok je..kalo masak complicated..lenguh plak pinggang nih..berdiri lama2 kt dapur..
barang2 dapur yg dibeli adalah stendet utk budak kecik..carrot, ayam, kentang, fishball, sosej, mee ...tu je la lam peti ais utk 2 minggu nih..hehe
hari ni masak nasi ngan sup..esok masak mee sup..lusa ulang blk menu hari first..pastu ulang lagi..gitu je lah..
sementara dok berdua ngan anak je kan..ikut je la menu anak..aku no hal...bosan2 tambah menu ayam goreng, sardin, sayur goreng, telur dadar..

benda lagi buat aku tensen kan...(tensen2 manja je ngan anak kan)..dh elok masak mee sup seperti yang direkues..tetiba ckp..rayyan nak makan nasik la..mama masak la nasik...eii...nak hempuk je rasa..tp lam ati je la..hahahaha..kena la sesi pujuk memujuk plak...kang marah2 ..sentap anak aku..tkde tempat mengadu..biasanya ada papa dia utk mengadu..haha
pastu lagi..kalo nak makan mee..siap ulang2 ckp 'rayyan nak mee ngan sup...mee tu kaler yellow..sup tu banyak2..pastu ade carrot ngan fishball..pastu nak mangkuk chuggington tau mama...'..ade satu hari tu..aku goreng mee..biasala goreng kan...mesti buh kicap sume kan..dah bertukar kaler mee tuh..dah dia bising2..nak mee kaler yellow..kena pujuk2 sket..baru makan

rayyan ni kategori picky eater tau..certain2 benda je dia makan...beza la masa kecik..tk reti ckp..telan je sume yg disuap...cuma kecik2 dulu..dah terserlah picky eater dia tuh..dia tk mkn mknn segera okei..nestum tuh..makan je..cirit birit...so mmg mkn bubur nasi dr kecik..skang ni..asal nmpk bendasing (sayur2 warna hijau atau benda yang diragui) dia takkan makan..jenuh nak asingkan..
saje buh gambar supaya tak bosan..hahah..ni menu mlm td...aku punya..buat whipped potato, carrot, daging steak segera..daging tu..cam daging beger..tp besar sket la dr daging beger..ni yg brand marina punya..


menu rayyan..mee buh carrot, sosej, fishball..buh lam mangkuk chuggington...hehe

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow