Showing posts with label tempah kek. Show all posts
Showing posts with label tempah kek. Show all posts

Tuesday, September 03, 2013

LOVE Theme cupcakes

minggu lepas buat cupcakes..mmbr lama tempah..cam biasa..tiap2 tahun..dia suka nau tempah cupcakes ngan aku..hehe..tq...tq ayuda..segan sebenarnya..sebab kek kt kedai laki ko lagi sedap kan..maklumlaa..kedai resepi rahsia..hahaha..so tema..adalah LOVE..kaler merah putih pink..sebab nama anaknya chenta...aeyra chenta sari...red velvet 50 biji...choc cupcakes 50 topping fondant..
sekilo jugak fondant aku pakai..haha..byk kan..tkde la aku wat nipis2...tebal2 jugak...saje je ngabihkan fondant..nt kang ..tak pakai jugak..baik aku buh je sampai abih..hihi


red velvet guna resepi yg biasa...choc cake..guna devils food cake recipe..nt share..mmg best dan senang..








tu je..xyah citer byk2...

Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru

hari ni hari guru kan..
jadinya aku mengucapkan selamat hari guru kepada sume..terutama kpd kakak2 ipar aku..dan juga kawan2..serta cikgu2 yg pernah mengajar aku..jasa kalian amat dihargai
tahun ni...seronok jugak..sebab rayyan dah skolah..biasa la..ape2 pun..mak yg excited lebih...tapi dorg sambut lambat lagi..belum cikgu bg surat..aku yg call awal2 lagi..tnya psl sambutan hari guru..eceh..cam kan aku nk bagi kete sorg sebijik...takde ape pun..ade plan sket..nk bg benda cute2..hikhik..cute la konon...
tapi tunggu la 23 mei nt sambutan nya...dekat2 ngan cuti skolah..so nanti kita citer eh


btw mlm kelmarin..dh buat kan cuppies yang member tempah..red velvet utk bagi pada cikgu...





nt kita share resepi yg digunakan eh...bye

Tuesday, April 30, 2013

Proses membuat kek rainbow

resepi buat kek rainbow...memang aku amik dari kak azlita..disini >>http://www.azlitamasammanis.com/2011/12/checkered-rainbow-cake.html
sama je...
sebelum tu..dh experiment dgn resepi red velvet..tapi cam tak jadik je..hahaha..
so..back to resepi asal..jgn nak menderhaka sgt lah...
ni bukan nak citer psl resepi sgt..tapi nak citer..renyah wat kek nih..ahaksss

dah buat adunan tuh..kena bahagikan adunan sama rata..so..masa first time buat dulu..aku main agak je..kali ni..aku rajinla..sukat..ni sebab mmbr aku tempah..jadi..kena la wat betul2 kan...so dari adunan tuh...aku bahagikan enam...elok2 je..satu cawan utk satu kaler..mmg ngam2..
lepas tu..warnakan..aku guna gel paste (americolor)...kaler cantik...walaupun harga mahal sket dr pewarna biasa..kalo pewarna yang rm1.50 sebotol tu..buh banyak sket..terasa pahit...
yang ni..sebotol kecik..harga lam rm5.50+..mmg oklah
tapi agak costly sket disini
gambar google


 ble nak bakar..kena bakar satu2...bergantung pada oven dan acuan...cam aku...oven patut muat 3 acuan 8"..tapi sebab acuan ade 2 je..kena la 3 kali bakar..ble nak bakar..kena sapu butter..potong kertas minyak..sapu butter lagi..wahh,...mmg gigih..salute la aku tgk org bisnes kek ..yg sehari buat 3-6 biji rainbow cake sehari...phewww
 then after dh siap bakar...buat cream cheese pun satu hal..aku guna 6 kaler jugak..maka 6 biji pinggan digunakan lagi..kena pandai2 bahagikan warna..nanti tak cukup cream cheese..so mmg kena standby lebih cream cheese utk buat deco..

ini adalah kek dari google...cantik kan..so saya cuba tiru kek ini..jenis ruffle..rupanya 3 lapis setiap kaler..takpelah...hehe
 happy birthday aulea..
gambar dari instagram kawan ku
bday aulea 2 tahun lepas..buat cupcakes>>http://mystrawberi.blogspot.com/2011/04/cuppies-and-apam-polka-dot-pink-white.html\

dlu pink n white theme...now theme rainbow


juga buat apam
thanks ayuda sebab tempah.. :)
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin

Jom Follow